MKB Cursus & Training: interesse in leiderschapstrainingen groeit

Behoefte aan coachende manager!

Hoe houd je medewerkers betrokken bij het bedrijf? Nu de crisis achter ons ligt, wordt die vraag steeds vaker gesteld, zegt George Bel, directeur van MKB Cursus & Training. Plus, de nieuwe generatie professionals vereist een andere leiderschapsstijl.

MKB Cursus & Training, partner van Business Netwerk Rijnmond en landelijk aanbieder van praktijkgerichte cursussen en trainingen, zag de vraag naar trainingen leidinggeven en coachen het afgelopen jaar toenemen. De pieken lagen traditioneel halverwege en in de laatste maanden van 2015, momenten waarop beoordelingsgesprekken veelal op het programma staan. Er is vrijwel geen leidinggevende die daarnaar uitkijkt, vertelt George Bel.

Foto: George Bel, directeur MKB Cursus & Training

“Hoeveel ervaring managers en directeuren ook hebben, het open en constructief communiceren over functioneren wordt als lastig ervaren. Het is prettig als je dan praktische adviezen krijgt aangereikt tijdens de training Personeelsgesprekken. Wij organiseren onze trainingen en cursussen volgens het principe learning by doing. Cursisten voeren praktijkoefeningen uit en leren van elkaar.”

Het programma van MKB Cursus & Training telt diverse gerichte leiderschapstrainingen en -cursussen op basis en gevorderd niveau. Voorbeelden zijn: Effectief leidinggeven, Leidinggeven en motiveren, Coachend leidinggeven en de Praktijkdag Leidinggeven, een eendaagse opfriscursus. In de eerste twee trajecten komen onder andere managementstijlen, delegeren en tijdsindeling aan bod. Coachend leidinggeven is er voor cursisten met minimaal drie jaar managementervaring. De leidinggevende vervult steeds vaker een coachende rol, verduidelijkt Bel. “Natuurlijk hebben mensen aansturing nodig, maar de aloude baas verdwijnt van het toneel. Kennis delen, motiveren, luisteren en ondersteunen nemen een belangrijke positie in.”

De leukste generatie

George Bel verwijst naar de veelbesproken generatie Y, jonge professionals die pakweg tussen 1985 en 2000 zijn geboren. Zij betreden nu de arbeidsmarkt en hebben een andere kijk op werk dan hun voorgangers. “Wij spreken intern van de ‘leukste generatie’ en bieden een workshop onder die naam aan. Deze jongeren willen vooral een leuke baan waarin ze zich kunnen ontwikkelen, zo blijkt uit onderzoek. Ze komen uit een vrijere opvoeding dan veertigplussers en zijn opgegroeid met tv, games, internet en mobieltjes. Maar er moet op het werk natuurlijk wel worden gepresteerd. Deze groep heeft baat bij een resultaatgerichte managementstijl. Duidelijk aangeven wat er wordt verwacht, maar de weg ernaar toe kan voor iedereen anders zijn.”

Medewerkers krijgen meer verantwoordelijkheden en dat kan voor leidinggevenden even slikken zijn. “Ze doen niet wat ik wil, verzuchten managers wel eens, maar dat is soms het gevolg van te veel sturing. Het is inmiddels wel bekend dat mensen beter presteren als ze meer zaken zelf mogen bepalen. De één heeft echter behoefte aan een grotere flexibiliteit dan de ander. Daarom is die coachende rol van de manager zo essentieel.”

Terugkeer middenmanagement

De suggestie dat het middenmanagement in de ‘vrije organisatie’ overbodig is geworden, doet Bel van de hand. De middenmanager is volgens hem niet alleen coach, hij is de onmisbare schakel tussen beslissers en uitvoerders. “Iemand moet de bedrijfskoers, de visie van ondernemers en bestuurders, concreet maken. Nu de economie herstelt, zie je dat er weer meer managers worden aangenomen en wij merken meer vraag naar de cursus Middle management.”

En deze leidinggevende heeft steeds meer behoefte aan maatwerktrainingen. Zo voert MKB Cursus & Training momenteel incompany-trajecten bij organisaties in uiteenlopende branches uit. Naast een verdere toename van het aantal leiderschapstrainingen, verwacht George Bel voor 2016 een stijgende vraag naar verkooptrainingen. Clicks & bricks zijn in. “Een aantal jaren was alles internet, nu begint de combinatie webshop en fysieke winkel te groeien. Zelfs gezworen online bedrijven openen winkelpanden.”

 

MKB Cursus & Training BV

Malietoren

Bezuidenhoutseweg 12

2594 AV Den Haag

T 015 219 13 90

F 015 219 14 75

info@mkbct.nl
www.mkbct.nl

Wat vinden klanten?

John Vreugdenhil, accountant en leidinggevende bij Boutkan Accountancy, volgde de training Coachend Leidinggeven in de Praktijk:

“Je kijkt een aantal dagen met praktijkogen naar leidinggeven. Een stevige theoretische basis is aanwezig, dat is prima, maar het meeste heb je aan het delen van ervaringen met de trainer en met medecursisten. Goed om te weten dat je niet de enige bent die wel eens tegen blokkades aanloopt. Het samen bespreken van mogelijke oplossingen is waardevol.”

Romy Walraven, projectmanager bij Digitransfer, volgde de training Effectief leidinggeven:

“Collega’s aanspreken op functioneren is niet altijd even makkelijk, daar kun je als bedrijf best wat ondersteuning bij gebruiken. Tijdens de training oefen je met medecursisten. Deze ervaringen zijn zeer bruikbaar. We merken intern dat het voeren van gesprekken beter verloopt. Het geven van feedback en leveren van opbouwende kritiek gaat soepeler omdat je zorgvuldiger formuleert.”

Note:

Dit artikel is op aangeven van MKB C&T overgenomen uit Hèt Ondernemersbelang, maart 2016.
Interview en tekst Martin Neyt

Terug naar home