Beschouwing MKB Cursus & Training: Wordt er nog wat verkocht….?

Wordt er nog
wat verkocht?

Of worden we steeds
afhankelijker van onze vaste klanten? Vaste klanten zorgen in ieder geval voor
de basisomzet en worden daarom terecht gekoesterd. Maar ze kunnen de kar niet
blijven trekken. De wil om ze
te behouden kan omslaan in de angst om ze te verliezen. Angst blijft
een slechte raadgever.  Naast de vaste klanten zijn nieuwe klanten echt
broodnodig voor een gezond bestaansrecht.
  

Moeite met actieve verkoop?
Actieve
verkoop (een pleonasme) blijkt echter steeds moeilijker te worden. We worden
geconfronteerd met een veelheid aan redenen waarom er geen zaken gedaan gaan
worden. Crisis, budget, bezuinigingen, noem maar op. Als het gesprek komt, denken
vele verkopers al van tevoren dat het hier op uit gaat draaien en ‘dat het toch
wel niets zal gaan worden’. Te vaak krijgen
deze ‘verkopers’ gelijk en zien we een self-fulfilling prophecy.  En omdat het
zo voorstelbaar is geworden, gaan we het zelf(s) geloven en leggen we er ons onbewust
steeds vaker bij neer.
  
Motivatieproblemen??
De motivatie
loopt sterk terug, de vraag of ‘het allemaal nog wel zin heeft’ dringt zich op,
de gesprekken worden korter, de resultaten worden minder, het gevoel van
onmacht wordt groter.   
Stop!  
Zie je waar
je mee bezig bent? Hoe je jezelf en je collega’s de put in denkt. Hoe kan je in
vredesnaam succes creëren als je er om te beginnen zelf al niet meer in
gelooft? 
Vraag: Goedemiddag, ik neem aan dat ik
u in deze tijden niets kan verkopen?
Antwoord: Dat klopt! (bedankt voor het
meedenken) 
Overdreven?
Wel in deze woorden, ja.  

Hoe
verkopen we dan wel?
Wat we nodig
hebben is weer een gezonde portie creativiteit. Om er weer zin in te krijgen.
Om andere antwoorden te krijgen zullen we andere vragen moeten stellen.
Opbouwende vragen die de klant uitnodigen om naar mogelijkheden te kijken in
plaats van te blijven hangen in problemen. 
Uitgangspunt
is er weer neutraal naar te kijken: Klopt je product of de dienst? Zijn er genoeg voordelen voor de klant? Hanteer ik een gezonde marge? Dan is er een
basis voor samenwerking!De vraag is:
Hoe creëer ik dat inzicht bij de klant?  In ieder
geval niet door vanuit je eigen product of dienst te blijven denken. Die
argumenten maken geen indruk meer. Juist door je aantoonbaar in te leven in de
zaken van de klant, win je vertrouwen. De (h)erkenning van de belemmerende
factoren schept de ruimte voor het kijken naar oplossingen. De voordelen van
het product of de dienst kunnen nu vertaald worden in een constructief plan van
aanpak.  Je daar mee
bezig houden stemt een stuk vrolijker. Het betekent bewust experimenteren met je eigen mogelijkheden en open te staan
voor verrassende resultaten.  Zo krijg je weer het
gevoel dat je daadwerkelijk invloed kunt uitoefenen op je eigen succes!

Lastig?
Moeilijk? 
Niet echt! Het vereist wel moed om toe te geven dat het in je zit en
om geen genoegen te blijven nemen met gebaande paden. Achteraf is alles simpel.
Vooraf zien we teveel beren op de weg. Maak je zelf los van beperkende
gedachten en laat je eigen kracht weer toe. Focus niet te
veel op het einddoel maar waardeer de stappen die je nu maakt! Dat geeft weer moed. 
Arthur Hollak
Trainer/coachMKB Cursus & Training   

MKB Cursus & Training
Deze beschouwing geeft het een inzicht in de aanpak van Business Netwerk Rijnmond partner MKB Cursus & Training.
Kennis en vaardigheden van u en uw medewerkers maken anno 2013 het verschil. U kunt zich daarmee positief onderscheiden van andere aanbieders in de markt. Belangrijk is dat binnen uw bedrijf effectief en efficiënt wordt gewerkt en er extern klantgericht en marktgericht wordt gehandeld. Daarvoor zijn kennis en vaardigheden nodig. Die moeten niet alleen op peil worden gehouden, maar ook verder worden ontwikkeld. Cursussen, trainingen en workshops zijn een belangrijk hulpmiddel om de genoemde doelen te bereiken.U bent als ondernemer of ondernemende medewerker praktisch ingesteld. Dat geldt ook als u een cursus of training wilt volgen. Die moet direct toepasbaar zijn en niet te lang duren. Ook wilt u als het even kan de cursus bij u in de omgeving volgen.

Zin
in nog meer succes?
De ervaren praktijktrainers van MKB Cursus & Training
trainen ook 1 op 1. Ze coachen en begeleiden u desgewenst ‘on the job’. Vaak
doen ze dat in combinatie met of aansluitend op een training. 
Meer weten? 
MKB Cursus & Training BV

Bezoekadres: 

Bezuidenhoutseweg 12 
2594 AV DEN HAAG

Postadres: 

Postbus 93053
2509 AB DEN HAAG
Telefoon: (015) 219 13 90
Fax: (015) 219 14 75
E-mail info@mkbct.nl
Website: www.mkbct.nl
Terug naar home